Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Az iskoláról

Cím:
Templom utca 5.
Telefon: (82) 356-052
Fax: (82) 356-052
Intézményvezető mobilja: (20) 984-2130
E-mail: kolping.bajom@freemail.hu
Története:Az intézmény és épületének története

A 19. század derekán Nagybajomban három felekezeti iskola működött. A református, a katolikus és az izraelita felekezet külön elemi iskolát tartott fenn. A 18. század végén a Templom utcában épült egy tantermes katolikus iskola és tanítói lakás a 19. század végére tönkrement, s összedőléssel fenyegetett. Az omladozó épületet lebontották, s helyén a katolikus egyházközség 1897-ben nyolcezer forintos költséggel három tantermes iskolát és háromszobás nevelői lakást építtetett, s a tanteremként használatos helyiségeket padokkal és táblákkal látta el. Az iskola túlzsúfoltságára való tekintettel 1928-ban a kultuszminiszter 11000 pengő segélyt adott a IV. számú tanterem és egy tanítói lakás megépítésére. Az építést 1929. május 28-án fejezték be, s az új épületet szeptember 29-én szentelték fel. Az 1948-as államosításig ebben a formában működött a katolikus iskola.

A 80-as években a plébániától távolabbi telket eladta a tanács, és az azon álló házat lebontották. A megmaradt épületet 1990-ig továbbra is oktatási célokra használták, a helyi állami általános iskola diákjai jártak ide. Ahogy az egyházi iratokban és a köztudatban fennmaradt, ez alatt a 40 év alatt „egy kanál maltert nem raktak az épületbe”. Miután az egyház visszakapta az ingatlan tulajdonjogát, az önkormányzat 10 éves használat fejében teljesen rendbe tetette (tetőcsere, belső átalakítások, festés). 2000-ig a helyi Gamesz használta a házat, illetve zeneiskola működött a falai között, egészen a Kolping iskola indulásáig.

2004 tavaszától 2005 szeptemberéig párhuzamosan folyt a fizikai, szellemi, lelki és jogi készülődés az iskola indítására. Kiemelkedő szerepe van az intézmény alapításában Horváth Lóránt Plébános Úrnak, aki a tulajdonképpeni megálmodója és elindítója a nagybajomi Kolping Szakiskolának. Rajta kívül köszönet illeti az Egyházközség tagjait, akik anyagi és emberi erőforrásokat nem kímélve segítették az álom megvalósulását. Köszönöm azoknak a kollégáknak a bizalmát, hitet, akik a bennünket olykor körülvevő értetlenség ellenére az ügy mellé és szolgálatába álltak, és akikkel együtt dolgozunk a „kolpingi mű” megvalósításán. És köszönöm a Magyar Kolping Szövetség vezetőinek támogatását, akik fenntartóként vállalták a felelősséget intézményünk támogatására. Ezt a bizalmat megszolgálva igyekszünk teljesíteni vállalt küldetésünket, és betölteni hivatásunkat, hogy a hátrányos helyzetű fiatalokat segítsük a szakmatanulásban, és sikeres életpálya kialakításában.

A 2005/2006-os tanévben 26 diák járt a 9. osztályba. A csoport rendkívül heterogén összetételű a diákok korát, szociális körülményeit, családi hátterüket, eddigi neveltetésüket és képességeiket illetően is. Ez sok nehézséget jelent nevelésükben, oktatásukban. Legfontosabb feladatunknak a 9. osztályban a hiányzó érzelmi szükségletek kielégítését tartjuk, mert anélkül nincs mire alapozni a tudás megszerzését. Hitvallásunk szerint a szeretetlenségből, meg nem értésből csak deviancia, beilleszkedési-, magatartási- és tanulási problémák következnek, eredményes szakmai munka nem. Ezért ebben a tanévben elsősorban a pedagógusi, személyi háttér kialakítása volt a célunk. Az oktatás infrastruktúráját tekintve sok hiányosságunk van, legközelebbi célunk ezek pótlása, lehetőleg támogatók bevonásával.

Diákjainknak igyekszünk biztosítani a megfelelő sportolási lehetőséget (uszodába járnak, ahol a belépőjegy árát az iskola költségvetéséből fedezzük), intézményen belül kézműves, zenei és számítástechnikai foglalkozásokon vesznek részt. Kulturális rendezvényeket tekintünk meg, négyszer voltak a diákok színházban, megtekintettük a Munkácsy-kiállítást. Ünnepi műsorok bemutatásával próbálunk szerepet kapni, és megbecsülést kivívni magunknak a település életében. Tanulmányi kirándulásokkal segítettük az ismeretszerzést.

A 2006/2007-es tanévben Szekszárdon részt vettünk az ottani Kolping-iskola jubileumi rendezvényén, ahol hittan- és asztalitenisz-versenyen iskolánk diákjai végeztek az élen, és eredményesen szerepeltek a helyesírási- és a szavalóversenyen is. Februárban a megyei népdaléneklési versenyen 2 diákunk ezüst, 1 bronz minősítést szerzett. Büszkék vagyunk rájuk! Szeretnénk a továbbiakban minél több szakiskolai tanulmányi versenyen részt venni. Tervezzük diákjaink szakmai tanulmányi versenyen való megmérettetését is.

Bár országos szinten nem ez a jelenleg felvett irányvonal, Kolping-iskolában tanító pedagógusként mégis azt tartjuk optimálisnak, ha a szakoktatást is minél tovább az iskola keretei között tudnánk tartani. Ezt a célt szolgálják a 2007. nyarán kialakított tanműhelyek. A létrehozásukhoz szükséges financiális forrásokat a kapott szakképzési hozzájárulások biztosították, kollégáim és diákjaink pedig nyári szünetüket feláldozva biztosították a megvalósításhoz szükséges munkaerőt. Jelenleg a szakképzésben várható változásokra, a modulrendszer bevezetésére készülünk. Szakképzési profilunkat igyekezünk úgy átalakítani, hogy a képzés és főként a majdani munkába állás, pályakezdés viszonylag alacsony fajlagos költséggel legyen megvalósítható. A nálunk tanuló, tőlünk segítséget váró fiatalok zöme nem rendelkezik olyan tőkeerős családi háttérrel, amelyre majd számíthat a pályakezdésekor. A nálunk tanult szakmákban reményeink szerint akkor is el tudnak helyezkedni, illetve tudnak önálló vállalkozást indítani, ha eszközbeszerzésre, műhelyfelszerelésre nem lesz több százezer forintjuk. Ez a lehetőség az a szellemi tőke, amellyel a nálunk végzetteket útra bocsátjuk. Talán ez sem kevés...

Üzenetet nehéz megfogalmazni egy gyerekcipőben járó intézménynek. Mit lehet egy kisgyerektől tanulni? Jó kedvet, hitet, energikusságot, bizalmat, őszinteséget, érdeklődést, időnként a lehetőségek szűkösségével való szembenállást, dacot, akaratot….. Talán nem baj, ha bennünket ez jellemez. Talán nem lenne baj, ha több mindent meg tudnánk ebből őrizni, amíg felnövünk… Isten segítsen meg mindenkit hivatása betöltésében!
A nagybajomi Kolping Katolikus Szakiskola küldetésnyilatkozata

„... mindenkor és mindenütt az emberszeretetről
kell tanúskodnunk,
vajúdó korunk szenvedő világát
egyedül a hiteles szeretettel hódíthatjuk meg,
minden más erő tehetetlen...”

/Adolph Kolping/

Jézus Krisztus, egyházunk alapítója és feje tanítványait, a benne hívőket azzal a feladattal bízta meg, midőn visszatért Atyjához: „Menjetek hát, és tegyetek tanítványommá minden népet. Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket arra, hogy megtartsák mindazt, amit parancsoltam nektek!” (Mt 28, 19-20) Ebből a jézusi parancsból kiindulva az egyház mindig fontosnak érezte a missziót, a hit tanítását, terjesztését. Amikor az egyház a történelem során iskolákat alapított, a korszerű ismeretek átadása mellett fontosnak érezte a tanúságtételt is alapítója mellett. Jézus követői a történelemben felismerték és megértették mesterük akaratát. Így Adolph Kolping is, akinek írásaira, pedagógiai hitvallására támaszkodik az az oktatási rendszer, amely egyszerre vállal fel állami feladatot, és vesz részt az egyház küldetésében.

A Nagybajomi Római Katolikus Egyházközség plébánosa évek óta igyekszik az általános iskolából kikerülő fiatalokat katolikus iskolák felé irányítani. Ez a pasztoráció a katolikus gimnáziumok esetében sikeres volt: több diák tanul egyházmegyei vagy szerzetesi gimnáziumokban. A szakképző intézmények felé irányuló érdeklődés azonban falakba ütközött: a távolság és a kollégiumi elhelyezés bizonytalansága megpecsételte a diákok sorsát. Látva, hogy nagyobb eséllyel lehet megtartani a jó úton és az egyház kebelén azokat, akik egyházi iskolákba járnak, felvetődött a szándék a továbbtanulás lehetőségének megteremtésére azok számára is, akiket érdeklődésük vagy tanulmányi eredményük a szakképzés felé predestinál. Az iskolaalapítás tervének megvalósulását elősegítette, hogy az egyház a rendszerváltás után visszakapott egy olyan épületet, melyben 1948-ig katolikus iskola működött.

A nagybajomi iskolaalapítók célja, hogy egy keresztény szellemiségű, bensőséges légkört teremtő iskola jöjjön létre, amely korszerű és emberi válaszokat adhat korunk kihívásaira és a gyermekeinket érintő problémákra. Az iskola pedagógusai hivatásuknak tekintik, hogy a színvonalas, de teljesíthető elvárásokat támasztó képzés után olyan tisztes munkásembereket bocsássanak útra, akik képesek lesznek a társadalom hasznos tagjává válni azáltal, hogy meg tudják teremteni saját és leendő családjuk boldogulásának feltételeit.

A nagybajomi iskola Adolph Kolping nyomdokaiba lépve igyekszik befogadni és segíteni a társadalom peremére szorult, esetleg család nélkül felnőtt fiatalokat. Az a célunk, hogy a szerencsétlen múlttal hozzánk érkező gyerekek számára perspektívát mutassunk. Felelősségtudatot ébresszünk bennük, hogy saját sorsuk alakítását kezükbe tudják venni, és Isten segítségével boldogabb jövőt tudjanak felépíteni a maguk számára, illetve kedvezőbb lehetőségeket adni saját gyermekeiknek annál, mint amit ők kaptak az élettől.
A szakmai középfokú oktatás keretében jelenleg megszerezhető képesítések:

Szakképesítés megnevezése OKJ-azonosító Évfolyamok száma
Méhész 31 6203 06 1
Varrómunkás 31 5276 03 1
Szerkezetlakatos 31 5216 16 2
Asztalos 33 5262 01 3
Kőműves 31 5216 14 3
Pék-cukrász 33 5212 02 3

„Aki ráteszi az életét a katolikus iskola nevelői programjának szolgálatára, az egyúttal hitet tesz az effajta apostoli munka szükségessége és fontossága mellett.

Ténylegesen: akinek hite van, és elfogadja Krisztus üzenetét, aki szereti és megérti a mai ifjúságot, aki érzékeli a világban jelentkező kérdéseket és megoldásra váró gondokat, az föl tudja mérni, hogy az igazán nevéhez méltó katolikus iskolának megvalósítása bátorságot kíván. Ha a katolikus iskola minden felelős tényezője kész arra, hogy saját küldetésén tovább gondolkodjék, s eljusson az oktatás apostoli értékének felismeréséig, akkor megvalósul a szükséges feltétele annak, hogy ez a katolikus iskola szolgálatát kedvezőbb körülmények között ajánlhassa fel, és az új nemzedékeknek hűségesen átadhassa a rábízott kincseket.

Akkor a felelősökben meglesz a meggyőződés, a biztonságérzet, az öröm és az áldozatkészség: mindezt abból a tudatból meríthetik, hogy sok-sok fiatalnak segítségére tudnak lenni abban, hogy növekedjenek a hitben, elfogadják az igazság, a szeretet és a remény elveit és értékeit, és szerintük is éljenek.”
Csima Ágota