Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Az iskoláról

Elérhetőség: Címe: Széchenyi u.17.

Telefonszám 36/ 511 240

Fax 36/ 511 255

E-mail: titkarsag@gardonyi-eger.sulinet.hu
Történet: Az egri Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Eger város legrégebbi és legnagyobb középiskolája. 1750-ben a jezsuiták kezdték meg a gimnázium építését. 1754-ben már megkezdődhetett a tanítás a Ratio Studiorum-ban lefektetett elvek szerint. A Jezsuita Rend feloszlatása után 1776-tól Beitler Metód pásztói elöljáró közbenjárására a ciszterciek folytatták a keresztény szellemű nevelő-oktató munkát. Az egri ötosztályos nagygimnáziumban évente 250-300 diák tanult.

1787-től 1802-ig királyi gimnáziumként működött II. József egységes tanterve, az Entwurf alapján. 1827-ben a várospusztító tűzvész a templom, a rendház és a gimnázium épületét sem kímélte. A templom és a rendház helyreállítása úgy történt meg, hogy egyúttal új osztálytermeket is kialakítottak. 1900-1901-ben Alpár Ignác tervei alapján felépítették az új rendházat, átalakítva a régi épületeket is. A ciszterciek keresztény szellemű nevelő-oktató munkájukat egészen 1948-ig, az államosításig folytatták.

1948-tól 1959-ig tanítóképző működött az intézményben, majd 1959-től 1997-ig négyosztályos állami gimnáziumi és szakközépiskolai oktatás folyt


1997. szeptember 1-jétől, majdnem 50 évvel a felekezeti iskolák államosítása után ismét a Ciszterci Rend Zirci Apátsága iskolánk fenntartója. Intézményünkben katolikus, keresztény szellemű gimnáziumi és szakközépiskolai oktatás folyik. Eger város történelmi, szellemi öröksége a hit, a szeretet, a tudás és a művelődés irányába jelöli ki az utat diákjaink számára.

Újraindulás

Az 1991. évi XXXII. tv. lehetővé tette az egyházi szervezeteknek, rendeknek, hogy egykori ingatlanaikat visszakapják, és működésüket újra kezdjék. Ennek a törvénynek a szellemében Eger megyei Jogú Város Önkormányzata és a Ciszterci Rend Zirci Apátsága között 1992-ban létre jött a megállapodás az egri gimnázium visszaadásáról. Az épület tulajdonjogának átadása még 1992-ben meg is történt.

Az épületben működő Gárdonyi Géza Gimnázium és Szakközépiskola fenntartói jogát csak öt évvel később DDr. Zakar Ferenc Polikárp zirci főapát közbenjárására 1997. szeptember 1-jén kapta meg a Ciszterci Rend Zirci Apátsága.

A jogilag újjáalakult intézmény, mint Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és Szakközépiskola működik tovább. Az gimnázium épületének állapota az átadás időpontjában nagymértékben leromlott volt. Omladozó vakolat, itt-ott befoltozott kövezet, elavult, szinte életveszélyes fűtési, víz és elektromos rendszer volt ötven év után a szocializmus gondoskodásának hagyatéka. A tantestület tagjai világi tanárok, nyolcvan százalékban a Gárdonyi Géza Gimnázium tanárai, akik vállalták, hogy a régi új egyházi fenntartású intézményben jó színvonalon, keresztény katolikus szellemben nevelik és oktatják tanulóikat.

Az átadást követően a ciszterciek követőinek az oktatás fenntartása mellett építkezéssel kellett kezdeni a tanítómunkát, de ahhoz, hogy az intézmény felszámolás előtti állapotát korszerűségében, felszereltségében ismét elérje, még legalább tizenöt év kemény munka és sok-sok pénz szükséges.

2002. szeptember 1-jétől a Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és Szakközépiskola és a Szent Erzsébet Ciszterci Kollégium összevonásra került. Az intézmény Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium néven működik tovább.

Az intézmény ma a város egyik legnagyobb középiskolája. Nappali tagozaton gimnáziumi és pedagógiai szakközépiskolai képzés folyik, közel nyolcszáz diák részvételével. A gimnáziumi tagozatban évfolyamonként egy osztályban angol-magyar két tanítási nyelvű képzés folyik, amely igen népszerű. Ezen kívül a négy évfolyamos gimnáziumban emelt szintű nyelvi képzés, biológia, informatika és humán tagozatos képzésben részesülhetnek a tanulók. A ciszterci tanítómunka hagyományát követve 2000. szeptember 1-jétől, egy osztályban beindult a nyolcosztályos gimnáziumi képzés is.

Az oktatás az 1987-es tantervek alapján folytatódott, majd a Nemzeti Alaptanterv alapján készült el az intézmény pedagógiai programja. Bevezettük a hit-és erkölcstan tanítását heti két órában, amelyből érettségi vizsgát is tehetnek a tanulók.

Kiemelt fontosságú az idegen nyelvek tanítása, jelenleg az angol, német, francia, olasz, spanyol és latin nyelveket tanítjuk.

Törekszünk a korszerű az informatikai számítástechnikai ismeretek elsajátíttatására, amelynek keretében a tanulók gépírást is tanulnak.

Fontos a tanulók testi nevelése, az egészséges életmódra való igény kialakítása. A kötelező testnevelésórák mellett az iskolába először belépő tanulók egy éven át úszásoktatásban, edzésben vesznek részt.

A tanulók az első órát imával kezdik, és havonta egyszer osztálymisén vesznek részt. Évente két alkalommal van lelki nap.

Az intézmény házirendje a katolikus keresztény értékrend alapján szabályozza a tanulók viselkedését, öltözködését és magatartását.

Nevelésünk célja, hogy a diákok személyisége helyes irányban fejlődjön, alakuljon. E munka során egyes tulajdonságokat erősítenünk kell, míg másokat lefaragni, helyére tenni.

A nevelő előtt mindig ott lebeg egy személyiségideál, amit igyekszünk mind jobban megközelíttetni diákjainkkal a nevelés során. Természetesen ez az ideál diákonként más és más. Minden gyermekben más értéket lehet felfedezni, mást kell kibontani. Így az általános emberi értékeken túl mindig szem előtt kell tartanunk a csak arra a gyermekre, fiatalra jellemző értékeket is. Így alakul ki egy személyes nevelési ideál, amely felé nevelésünknek tartania kell.

A legfőbb általános emberi értékek keresztény hitünkben gyökereznek, és Jézus életében mutatkoznak meg a legteljesebben. Ezért a diákok elé példaként Jézust, az őt követő szenteket és a ma körülöttünk élő szent életű embereket kell állítani. Be kell mutatnunk, hogy a nyolc boldogság, a szeretet himnusz, a sarkalatos erények hogyan lehetnek életük részévé, hogyan szólhatnak az ő nyelvükön is. Az emberi személyiség kialakulása a gyermekkortól kezdve a kamaszkoron át az ifjúkorig hosszú folyamat. Minden korszaknak megvan a maga jellemzője mind érdeklődésben, mind emberi példákban, mind olyan értékekben, amelyre érzékenyek. A nevelőhöz való viszony is sokat alakul a kezdeti feltétlen elfogadástól a tagadáson át az egyenrangú baráti kapcsolatig.