Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

Az iskoláról

Postacím: Rákóczi u. 555.

Telefon / Fax: +36 74 / 448 012

E-mail: mail@tlgimi.hu

Honlap: www.tlgimi.hu

OM azonosító: 0 3 6 3 8 1
Történet: A XVIII. században a Magyarországot magába foglaló Habsburg - birodalmat a vesztes háborúk arra kényszeríttették, hogy a széteső, elavult szervezetét- részben porosz minta nyomán- megpróbálja korszerűsíteni. Ahhoz, hogy a birodalom szellemi és gazdasági erőforrásait minél jobban fel tudja használni, szükség volt a korábbiaknál szakszerűbb, képzettebb hivatalnokokra és szervezettebb közigazgatásra. Mindez érvényes volt Magyarországra is.

A Habsburg - birodalom anyagi erejének növelése és a feudális rendszer megerősítése érdekében a XVIII. század végére mindinkább felhasználta a felvilágosodás eszméit. Az ipar és a kereskedelem fellendülése ebben a korszakban a városi polgárság fokozatos fejlődését, gyarapodását vonta maga után. Az a polgárság, amely a reneszánszban még csupán "magára eszmélt", a XVII-XVIII. századra már fontos szerephez jutott. Egyre inkább megerősödött az evilági boldogulás iránti igény. Fontos értékké vált az anyagi javak megbecsülése, s ezzel szoros összefüggésben a munka, a fáradhatatlan hivatásvégzés. Ez a korábbi korszakokban gyökerező érték-átrendeződés a reformáció terjedésével sajátos vallásos megerősítésre talált.

A felvilágosult uralkodó, Mária Terézia gazdasági, egészségügyi, szegényügyi intézkedések mellett a „hasznos alattvalók”, a szakképzett és udvarhű államtisztviselők nevelését tűzte ki célul. E törekvések teljes kibontakozását akadályozták a feudális hagyományok, melyek útját állták az ipar, a polgárság és a városi élet fejlődésének. Így a pedagógiai téren is felemás megoldásokkal találkozunk. A magyar közoktatásügy rendezésére a XVIII. század utolsó harmadában a felvilágosult abszolutizmus szellemében került sor.

A XIX. század elején igen nagy eltérés volt a magyarországi középiskolák között. Nemcsak az egyes felekezetek iskoláinak tantervei különböztek az államitól, hanem az egyazon felekezethez tartozó fenntartók is saját belátásuk és saját szükségleteik szerint szabták meg az oktatás tartalmát.