... De honnan is számítjuk a mindenki által jól ismert Lada történetét?
Szovjet autógyártás kezdetét 1924. májusától számítjuk, egészen pontosan onnan, mikoris május 1-jei ünnepségen a Vörös téren felvonult az első 10 AMO-F-15-ös típusú teherautó. Ezeket az autókat részben a Fiat licence mintájára, már Orosz munkások készítették a szovjet gyárakban. Szovjet autógyártás legnagyobb főpróbája a II. világháború mondható, amikor a személy és teherautók illetve a különleges katonai járművek tízezreivel látták el a Vörös-hadsereget. Háború befejeztével, nagyon sok különböző személy és teherautók sorozat gyártását kezdték el, közöttük az olyan ismert típusokét mint a Moszkvics, a Pobjeda és a Volga.
Nagy változás a 60-as években következett be a szovjet autóiparban, az SZKP XXIII. kongresszusán megszületett a határozat a világ egyik legnagyobb személyautó gyárának felépítésére. 1966. augusztus 14- én alá is írták a szerződést a torinói Fiat autógyárral, melynek értelmében a fiat 124-re alapozott korszerű autógyárat építének a Volga partján.
1967-ben elkezdték a gyár építését, 1970 augusztusában már folyamatosan készültek a Zsigulik tízezrei. Az első évben összesen csak 21500 darab Zsiguli VAZ-2101 alaptípus készült, 1974 októberében már napi 2230 kocsi gördült le a gyár három szerelőszalagjáról. Az első a VAZ-2010, amit olyan típusok követtek, mint a 2102, a 21011, a 21021, a 2103 a 2016..stb Ezek a típusok még a hagyományos konstrukció alapján készültek, elöl a motor amely a kardántengely közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket. Ez alól kivétel a négykerék meghajtású Níva a VAZ-2121.
70-es évek végén elkezdtek tervezni egy új elsőkerék meghajtású Lada típuscsaládot. 1984-ben mutatták be a sorozatgyártásra előkészített VAZ-2108 típisú autót a nyilvánosságnak. Ez a típus kezdetben a Szputnyik nevet viselte, később majd a Samara elnevezéssel került be a nemzetközi autótípus nyílvántartásba. Mindezek után sor került a három ajtós VAZ-2108 típusszámú autó sorozatgyártására.
Időrendi felállás:
- 1966-ban állapotodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel.
- 1970-ben indult be az üzem
- 1972-ben kijött az VAZ 2103-as modell azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el, a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és a 70 ezer munkást
- 1972-ban készült el az első terepjáró Níva, ami nem Fiat típusú
- 1980-ban kijött az első 2105 típusú kocka lada
- 1984-ben jelent meg az elsőkerék hajtású Samara, ami először Szputnyik néven volt elérhető
forrás: www.zsiguli.hu/public/cikk/11
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?
..de honnan is számítjuk a Mindenki által jól ismert LADA történetét?