Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Az iskoláról

Elérhetősége:
Trefort utca 8.
telefonszámok 1/266-3322, 1/266-4212, 1/266-4217
faxszám 1/266-3923
e-mail címek

trefort@trefort.elte.hu


titkarsag@trefort.elte.hu
egyes tanárok e-mail címei a Tanáraink menüpontban találhatók
honlap

www.trefort.elte.hu
Története:
Az iskoláról röviden

Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolát – illetve jogelõdjét – 1872-ben azzal a céllal alapították, hogy legyen egy olyan közoktatási intézmény, amely kifejezetten a leendõ középiskolai tanárok felkészítésének színtere. A Kármán Mór elgondolásai alapján szervezett gyakorlóiskola új típusú intézmény volt nemcsak a korabeli Magyarországon, hanem egész Európában is. Már az elsõ évtizedekben is széles látókörû, kiemelkedõ tudású szakemberek alkották a „Minta” tanári karát. (Nem hivatalosan így nevezték iskolánkat.) Az õ tudásukból, példájukból, módszertani felkészültségükbõl merítve tanárjelöltjeink – késõbb, mint diplomás tanárok – az ország számos iskolájában kamatoztathatták, továbbadhatták mindazt, amit itt tapasztaltak, láttak, elsajátítottak. A vezetõtanárok megbízatásának alapkövetelménye a kitûnõ szaktárgyi és pedagógiai felkészültség. A tanári karban mindig voltak, akik az egyetemen is oktattak, illetve késõbb professzorok, akadémikusok lettek. 1957-ben az iskola névadója Ságvári Endre lett, 1991-ben pedig iskolánk Trefort Ágoston nevét vette fel.

Iskolánk hatosztályos gimnázium (évfolyamonként három osztállyal, osztályonként 30-32 tanulóval), amely ma is a tanárjelöltek gyakorlati felkészítésének színtere. Diákjaink számára változatosságot jelent, de egyben alkalmazkodóképességet kíván tõlük, hogy minden félévben átlagosan 2-4 „kistanár” tanítja õket néhány héten keresztül. A tanárok közül ma is sokan intenzív kapcsolatban vannak az egyetemen folyó oktatással, így a szaktárgyi módszertani és oktatáspolitikai újítások elméleti és gyakorlati szinten hamar megjelenhetnek a Trefortban.

Iskolánk – történelmi hagyományához híven – ma is a jövõ értelmiségének tudatos nevelésére vállalkozik. Teszi ezt olymódon, hogy feladatai közül nem tekinti kizárólagosnak az oktatást, emellett nagy súlyt helyez a diákok tág értelemben vett nevelésére. Mindez a hétköznapi munka legkülönfélébb keretei között, a tanár-diák kapcsolatban, a tanításon kívüli programokban, eseményekben, és sok egyéb helyzetben, feladatban valósul meg.

Részletek pedagógiai programunkból

Tevékenységünkkel azt kívánjuk elérni, hogy diákjaink érezzék, értsék, fogadják el és saját életükben is törekedjenek érvényesíteni a következõ értékeket: a jóra való törekvés, a mások iránti felelõsség- és áldozat vállalás, erkölcsi érzékenység és ítélõképesség, õszinteség, becsületesség, önzetlenség és elfogulatlanság. Tapasztalják meg, hogy igazi eredményeket csak alapos önismeretre épülõ önneveléssel és kitartással érhetnek el.

Egyik legfontosabb feladatunk a tanulók adottságainak felismerése, kibontakoztatása, és képességeik sokirányú fejlesztése. Szeretnénk, ha az iskolánkból kikerülõ diákjainkat nyitottság, kreativitás, problémaérzékenység, és az önálló problémamegoldás jellemezné.

Az iskolának egyszerre kell megmutatnia az eszményeket, a napi valóságot és mindezek esetleges kritikáját is. Így lehet iskolánk a jövõre irányultan az életre való felkészülés-felkészítés színtere, és egyúttal a gyerekek valóságos, a jelenben fontos élettere.

Az oktatást nem csupán az ismeretek egyszerû átadásának tekintjük, hanem ahogy Kármán Mór mondta “Az oktató eljárás - a nevelõ és növendék részérõl egyaránt - az erkölcsi törekvés jegyét viselje magán.”

Azt szeretnénk, hogy tanulóink ne csak befogadják az ismereteket, hanem tanárok segítségével és irányításával maguk jussanak el önálló következtetésekhez, törvényszerûségek megfogalmazásához, adott esetekben új problémák felvetéséhez. Diákjainktól mindig elmélyült és alapos tudást várunk. Azért is lényegesnek tartjuk, hogy a tanulói és tanári kreativitást igénylõ oktatás való­suljon meg iskolánkban, mert tanításunk - tanítványaink gondolkodásmódja és tudása mellett - tanárjelöltjeink késõbbi munkájára is hat.

Munkánk alapjának tartjuk, hogy minden iskolai tevékenységünket és tanítványainkkal töltött idõnket hassa át jó emberismereten alapuló okos gyermekszeretet, következetesség továbbá a határozottság és az alkalmazkodó képesség megfelelõ egyensúlya.

A tanár szellemi függetlenségével, önmérsékletet és morális tartást mutató magatartásával legyen képes határozottan és egyértelmûen állást foglalni az értelmiségi hivatásnak a történelem folyamán kialakult és a társadalmi fejlõdést szolgáló értékei mellett. A szellemi munka megbecsülésével és megbecsültetésével mutasson példát a tanítványainak arra, hogyan lehet munkálkodni valóban a társadalom, az emberiség szolgálatában. Munkája közben és azon túl is tudjon távlatokban gondolkodni, ezzel is felelõsséget vállalva és mutatva a szûkebb és tágabb környezete iránt.

Mit tudunk nyújtani diákjainkak?

*

magas színvonalú oktató-nevelõ munka
*

a diákokra figyelõ tanári hozzáállás
*

komoly elvárásokat támasztunk, de nem terheljük túl a tanulókat
*

sok versenyzési lehetõséget biztosítunk, de nem hajszoljuk diákjainkat versenyekbe
*

évfolyamonként három azonos tanterv szerint tanuló osztály
*

hat éven keresztül heti három testnevelés óra
*

korszerû számítógép-park, informatikai hálózat
*

diákjaink viszonylag nagy óraszámban tanulnak idegen nyelveket
*

az elsõ idegen nyelvet (a 7. osztálytól) az angol, német (a német csoport azok számára indul, akik korábban már tanultak németet, az angol csoportok szintfelmérés alapján alakulnak ki), a másodikat (a 9. osztálytól) a francia, angol, német, latin, spanyol, orosz, kínai közül lehet és kell választani (2009-tõl DSD német nyelvvizsgák letehetõk iskolánkban)
*

jól felszerelt fizika, kémia és biológia laborok
*

a fizika, kémia és biológia oktatása a kezdõ évben (a 7. ill. a 8. évfolyamon) félosztályos csoportokban, laboratóriumi foglalkozások keretében folyik
*

néptáncot tanítunk a hetedik osztályban
*

a matematikát a kilencedik osztálytól kezdve csoportbontásban tanítjuk
*

a kilencedik évfolyam végén minden osztály egy hetet nomádtáborban tölt
*

az iskolai környezeti nevelés intenzív; minden évfolyamon a korosztályhoz igazodó módszerekkel igyekszünk kialakítani diákjainkban a környezetünkre odafigyelõ, tudatos magatartásformát
*

szinte mindegyik osztály erdei iskolában tölti a tanév utolsó hetét
*

diákcsere-programok külföldi iskolákkal
*

minden diáknak ingyenes internet hozzáférés az iskolában, és saját e-mail fiók
*

sportolási lehetõségek: kosárlabda, foci, röplabda

Tanításon kívüli programok

*

osztálykirándulások
*

verébavatás szeptemberben: a nyolcadikosok vidám keretek között avatják „igazi trefortossá” a hetedikeseket
*

iskolanap októberben: a teljes diákságot megmozgató játékos program, általában a természetben
*

Trefort-napok novemberben: versenyek, közösségi feladatok, játékok, tudományos elõadások két napos program keretében
*

papírgyûjtési akció õsszel és tavasszal, egyéb környezetvédelmi akciók, programok
*

szalagavató bál decemberben: nagyszabású ünnepi rendezvény a végzõs évfolyam bemutató táncaival
*

karácsonyi mûsor: diákjaink fellépése kórus- és hangszeres számokkal, néptáncbemutatóval
*

egyhetes sítábor február elején
*

kulturális rendezvények: iskolai szavalóverseny, népdaléneklési verseny, fordítói verseny, diákszínjátszó-fesztivál
*

iskolai sportnap májusban
*

ballagási ünnepség
*

4-10 napos nyári táborok (ökológiai tábor, kerékpáros és kenutúrák, nyelvi táborok)
A gyakorlóiskola névváltozásai

1872-1890
A Magyar Királyi Tanárképzõ Intézet Gyakorló Fõgymnasiuma

1890-1919
Magyar Királyi Tanárképzõ Intézet Gyakorló-Fõgymnasium

1919. május-augusztus:
Budapesti VIII. kerületi Állami Gyakorló Fõgimnázium

1919-1923
Magyar Királyi Tanárképzõ Intézet Gyakorló Fõgimnázium

1923-1925
Budapesti Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzõ-Intézeti Gyakorló Fõgimnázium

1925-1927
Budapesti Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzõ-Intézet Gyakorló-Gimnázium

1927-1936
A Budapesti Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzõ-Intézet Gyakorló Középiskolája

1936-1946
A Budapesti Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzõ-Intézet Gyakorló-Gimnáziuma

1946-1949
A Budapesti Középiskolai Tanárképzõ-Intézet Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája

1949-1950
Budapesti VIII. kerületi Állami Gyakorló Általános Gimnázium

1950-1951
Budapesti VIII. kerületi Apáczai Csere János Általános Gimnázium

1951-1953
Budapest IX. kerületi Apáczai Csere János Általános Gimnázium (IX. Lónyai utca 4.)

1953-1954
Állami Apáczai Csere János Gyakorló Általános Gimnázium

1954-1955
Apáczai Csere János Gyakorló Általános Gimnázium

1955-1957
Apáczai Csere János Gyakorló Általános Gimnázium és Általános Iskola

1957-1961
Ságvári Endre Gyakorló Általános Gimnázium és Általános Iskola

1961-1991
ELTE Ságvári Endre Gyakorló Iskola

1991-tõl
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola