Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

VÁSÁRHELYI PÁL KERESKEDELMI SZAKKÖZÉPISKOLA

(Budapest 21 ker.) Csatlakozom

Az iskoláról

Elérhetőség:
Cím: Széchenyi u. 95.
Email: titkarsag@server.vasarhelyi-bp.sulinet.huEz az e-mail cím védett a spamkeresőktől, engedélyezni kell a Java használatát a megtekintéshez.
Telefon: +36-1-278-3060
Fax: +36-1-278-2828
Történet: Iskolánk névadója 1795. március 25-én született Szepesolasziban. Apja Vásárhelyi Mátyás, kántortanító volt. Anyja neve Téglási Bekk Mária.

1814-ben Borsod vármegyében, mint mérnökgyakornok m?ködött, majd a pesti egyetem mérnöki intézetébe lépett, ahol 1816. november 30-án mérnöki oklevelet szerzett.
1817-ben és 1818-ban úrbéli és erd?rendezési munkálatokkal foglalkozott, majd 1819-ben kinevezték a helytartótanács napidíjas mérnökének, ahol annyira kit?nt, hogy 1829. április 14-én a dunai földmérések vezetésével és az al-dunai hajózás m?szaki teend?inek ellátásával bízták meg. Kit?n? munkájával 1832-ben magára vonta Széchenyi István gróf figyelmét, s ett?l kezdve Vásárhelyi további m?ködése Széchenyi nagy alkotásaihoz f?z?dik.

Széchenyi ?t bízta meg, hogy az al-dunai zuhatagokon és szorulatokon keresztül a hajóút építésére terveket készítsen. 1832 tavaszán Vásárhelyi Pál hozzákezdett a nagy munkához, s rövid id? múlva elkészült vele. Ekkor, 1833 decemberében, Széchenyi társaságában tanulmányútra indult Angliába, hogy a víz alatti sziklák eltávolításának módozataival megismerkedjék. A négy hónapig tartó külföldi út nagy befolyással volt ismereteire. Látóköre kiszélesült, s az út- és hídépítésben kit?n? tapasztalatokat szerzett.

1834 áprilisában hazatérvén csakhamar tudtára ébredt, hogy a rendelkezésére álló csekély eszközökkel az Al-Dunán biztos hajóút létesítése egyel?re nem lehetséges, s ezért csak a f?bb akadályok eltávolításában, s egy vontatóút létesítésében állapodott meg. Az építkezés menete elég sok akadályba ütközött, ezért csak 1837-ben adhatták át a forgalomnak a világ egyik legszebb közútját, amely Széchenyi út néven ismeretes.

Az a-dunai munkálatok országos hírt szereztek nevének, s a Nemzeti Tudós Társaság 1835. szeptember 14-én érdemei elismeréséül levelez? tagjává választotta. A munkálatok befejeztével pedig 1837-ben az Országos Építési Igazgatósághoz els? hajózási mérnökké nevezték ki. Ez id?t?l kezdve új korszak kezd?dött Vásárhelyi Pál életében. Nagyszabású irodalmi munkásságot fejtett ki, s amíg élt, az országban nem létezett nevezetesség, mérnöki munka, amelynél szakvéleményét ki ne kérték volna.

1838-ban több értekezése jelent meg a Budapest állóhíd tárgyában, néhány figyelmeztet? szó a Vaskapu ügyében, stb.

A legbecsesebbek azonban akadémiai értekezései voltak. A Nemzeti Tudós Társaság több ízben megbízta matematikai és m?szaki m?vek megbírálásával, és a megbízásoknak mindig kiváló szakértelemmel felelt meg.

Munkásságának legnagyobb mozzanata a Tisza-szabályozás terveinek megalkotása volt, amelyre 1845-ben kapta a megbízást. E nagy munkába beleöntötte egész lelkesedését és tudását. De óriási tevékenysége közben, éppen mid?n a Tiszavölgyi Társulat értekezésén vett részt, 1846. április 18-án hirtelen meghalt.

Szegeden 1905-ben szobrot emeltek a tiszteletére.