Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium

(Budapest 5 ker.) Csatlakozom

Az iskoláról

Elérhetősége:
Papnövelde utca 4.
Telefon: 267-0311
Titkárság, fax: 266-1427
Kollégium: 266-2032
Email: meridian.apaczai.elte.hu

Bemutatkozás:


Rovat: Iskolánkról



Bemutatkozás

Fotó: Székely Péter

Az 1955-ben alapított egyetemi gyakorlóiskola – a tanárok gyakorlati képzésén túl – kiemelt feladatának tekinti a tehetséggondozást, különösen a diákok felkészítését az egyetemi és főiskolai továbbtanulásra. Fontosnak tartjuk, hogy iskolánk tehetséggondozó tevékenysége nyitott azok számára is, akik családi körülményeik vagy lakóhelyük adottságai révén nehezebben juthatnak el a felsőfokú tanulmányokig. Számukra hozták létre 1971-ben gimnáziumunk kollégiumát, amely az évtizedek során tehetséges tanulók százainak, ezreinek kínált lehetőséget a rangos egyetemeken való továbbtanulásra. A kollégiumról az Iskolánkról/Kollégium rovatban olvashatnak.

Munkánk eredményességét igazolja, hogy a felsőfokon továbbtanuló diákok számaránya alapján készült statisztikák szerint iskolánk hosszú évek óta a legeredményesebbek egyike: az elmúlt évek átlagában végzett diákjaink közel 100%-át első próbálkozásra felvették az általuk első helyen választott felsőfokú intézménybe, s az országos tanulmányi versenyeken évente 30-40 diákunk is bejutott a döntőbe. A 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi is igazolja munkánk sikerességét. Kiemelkedően magas az emelt szinten érettségizők aránya és eredményessége. Különösen büszkék vagyunk azokra a diákokra, akik a versenyek közül legrangosabbként számon tartott Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen döntőbe jutottak. Közülük évente legalább 15-20 diák végez a továbbtanulás során beszámítható többletpontokat eredményező élmezőnyben vagy éppen dobogós helyen. Hagyományosan iskolánk diákjaink alkotják a Nemzetközi Kémia Diákolimpiára és egy másik világverseny, a Nemzetközi Természettudományi Olimpiára (IJSO) utazó magyar csapat derékhadát. A 2008/2009. tanévben ezen a versenyen egy arany, két ezüst és egy bronzérmet szereztek az apáczaisok. Eredményeinkről további naprakész információkat olvashatnak honlapunkon az Oktatás/Eredményeink rovatban.

A kedvező visszajelzések alapján elmondhatjuk, hogy az apáczais diákok a felsőoktatásban is megállják helyüket. Ezt igazolja, hogy a legrangosabb egyetemek (Semmelweis Egyetem, Műszaki Egyetem, Corvinus Egyetem, ELTE) keresik a kapcsolatot iskolánkkal, várják a kiválóan felkészült, megfelelő alapokkal rendelkező diákjainkat fakultásaikra. Iskolánk a 2008/2009. tanévben a budapesti orvostudományi egyetem megkeresésére a Semmelweis Egyetem partneriskolája lett, és más rangos tudományegyetemektől is kedvező visszajelzéseket kapunk diákjaink helytállásáról.

Az Apáczai Gimnázium egyike az elsőként megalakult budapesti Tehetségpontoknak. A tehetséggondozás részeként kapcsolatokat ápolunk általános iskolákkal és a felsőoktatási intézményekkel. A 2008/2009. tanévtől kezdődően iskolánk elnyerte a Tehetséggondozó Középiskola címet.

Fotó: Székely Péter

Eredményeink megtartása mellett – gyakorlóiskolai küldetésünk meghatározó elemeként – iskolánk mindig fontos célnak tartotta, hogy lépést tartson az oktatás modernizációjával, lehetővé téve tanárjelöltjeink számára, hogy a tanítás jól bevált, hagyományos módszerein túl a legmodernebb eljárásokkal is megismerkedjenek. E törekvésünk összhangban van az ELTE tanárképzési koncepciójával, így az egyetem többi gyakorlóintézményével közösen sikeres pályázattal nyertünk az Új Magyarország Fejlesztési Terv közoktatás-fejlesztési programján. A pályázati forrásokat az épület nyílászáróinak korszerűsítésére, részleges akadálymentesítésre, interaktív táblák beszerzésére fordítjuk, és még nagyobb hangsúlyt fektetünk a korszerű szemléltetésre, a módszertani sokoldalúságra, a kooperativitás fejlesztésére.

A szaktárgyi oktatáson túl törekszünk arra is, hogy a tanulók a tudományos, kutatói pályával már ebben az életkorban megismerkedhessenek. Minden tanulótól elvárjuk, hogy a gimnázium évei során legalább egy alkalommal komplex projektmunkában vegyen részt. A 2008/2009. tanévtől kezdve (a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával) egy új típusú, középiskolásoknak szóló innovációs képzést indítunk el (Szinergia).

Célunk, hogy teljes személyiséget, a tehetségét kibontakoztatni képes, és a tehetségével élni tudó diákokat neveljünk, akik tudatosan keresik és megtalálják helyüket a világban, ezért az eredményes tanulmányi munka mellett fontosnak tartjuk és segíteni kívánjuk a tanulók tanórán kívüli programjainak szervezését, a minél jobb, tartalmasabb diákélet kialakulását. Iskolánk tanulói cserekapcsolatok, illetve pályázati programok keretében rendszeresen vesznek részt külföldi utazásokon, többek között Svédországban, Franciaországban, Olaszországban, Németországban. Évek óta működik az iskolában az Európa Klub, amely a Comenius pályázati programok támogatásával rendszeresen biztosít lehetőséget a diákoknak a külföldi partneriskolákkal való együttműködésre. Kiemelkedik kapcsolataink közül a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceummal fennálló két évtizedes barátságunk. Rendszeresen látogatjuk egymás intézményeit, kölcsönösen részt veszünk a két gimnázium Apáczai Napok elnevezésű programsorozatain.

Fotó: Székely Péter

Oktatási szerkezet

Az iskolában két általános tantervű hatévfolyamos és két négyévfolyamos tagozatos osztály indul, előbbiek osztályonként 32, utóbbi 36 fővel. A tagozatokat a másik két osztályban, 18-18 fővel szervezzük. A hatévfolyamos osztályba budapesti vagy környékbeli tanulók jelentkezését várjuk, míg a négyévfolyamos osztályokba egyaránt felveszünk budapesti és vidéki tanulókat. Utóbbiak számára kollégiumi helyet biztosítunk, lehetőség szerint iskolánk saját kollégiumában.

Hatévfolyamos osztályok

Ezekbe az osztályokba elsősorban a világ felé nyitott, több irányban is érdeklődő, 6. osztályt végzett diákokat várjuk, akik megfelelő alapismeretekkel, jól kialakult alapkészségekkel rendelkeznek, és képesek megtalálni a helyüket hasonló képességű társaik között. Az osztály a kerettanterveknek megfelelő, általános tanterv szerint tanul. Az utolsó két évben a tanulók érdeklődésüknek és választott továbbtanulási irányuknak megfelelően heti 6 órában fakultációban vehetnek részt. A 7. osztályban az általános iskolában tanult idegen nyelv folytatását javasoljuk (angol vagy német), lehetőleg tudásszintek szerint szerveződő csoportokban. A második idegen nyelv oktatása a 9. évfolyamon, kezdő szintről indul.

Tagozatainkról

Tagozatainkat azoknak a diákoknak ajánljuk, akiknek érdeklődési köre a kínált szakterületeken már határozottan kialakult. A négy év során számukra – a magas szintű általános képzés mellett – az adott területen olyan képzést biztosítunk, mely képessé teszi őket a tanulmányi versenyeken való helytállásra, a szakirányú továbbtanulásra.

Biológia tagozat

A gyakorlat szerint a humán tagozattal alkot egy osztályt. Emelt szintű, emelt óraszámban oktatott tantárgy a biológia mellett a kémia is. Kémiából laboratóriumi gyakorlatot is tartunk. A jellemző továbbtanulási irány a biológusi, orvosi és állatorvosi pálya.

Humán tagozat

A magyar nyelv és irodalom és a történelem tantárgyakat oktatjuk ezen a tagozaton emelt szinten, de ezek mellett helyet kap külön tárgyként a művelődés-, illetve művészettörténet is. A jellemző továbbtanulási irány a humán, gyakran jogi vagy közgazdászi pálya.

Matematika-fizika tagozat

A természettudományi tagozattal alkot egy osztályt. A két tagozatos tantárgyat oktatjuk emelt szinten. Jellemző továbbtanulási irány a műszaki és a közgazdászi pálya.

Természettudományi tagozat

A hazai és nemzetközi versenyeken iskolánk legeredményesebb tagozata. A felkészülést és a továbbtanulást emelt természettudományos óraszámok, laboratóriumi gyakorlatok segítik.

Nyelvoktatás

Az iskolában két idegen nyelv tanulása kötelező. Első nyelvként javasoljuk az általános iskolában tanult idegen nyelv folytatását. Ezt az osztálykerettől független, tudásszintek szerint szerveződő csoportokban igyekszünk biztosítani. (A csoportok homogén kialakítása érdekében az iskolánkba már felvett tanulók részére az első órákon nyelvi felmérést tartunk.) A második idegen nyelv (latin, orosz, olasz, francia) oktatása kezdő szintről indul. Az iskola egyetemi gyakorlóiskolai feladata a tanárképzés feltételeinek biztosítása, ezért a második idegen nyelvet az egyetemi nyelvi szakok igényeit figyelembe véve tagozatonként határozzuk meg. 2009 őszétől szakköri formában a kínai nyelv is választható (harmadik nyelvként az ELTE és a Konfuciusz Intézet támogatásával és közreműködésével).

Nyelvtanáraink eredményes munkáját jelzi, hogy minden érettségizőnk rendelkezik legalább egy középfokú nyelvvizsgával.

Névadónk:
Iskolánkról

Névadónk

Apáczai Csere János (1625-1659)
Szegény sorsú székely szabad paraszti családból származott. Szülőfalujában, a Barcaság Apáca nevű községében, majd a kolozsvári latin iskolában és 1643-1648 között a gyulafehérvári kollégiumban végezte tanulmányait. 1648 és 1653 között az erdélyi református püspöktől kapott ösztöndíjjal egy hollandiai tanulmányúton vett részt. Ennek során a frankeri, a leydeni és a harderwijki egyetem hallgatója volt. 1651-ben avatták teológiai doktorrá. Ez év szeptemberében feleségül vette Aletta van der Maet utrechti polgárlányt.

Hollandiában ismerkedett meg a nyugati polgárosult társadalom életével, kultúrájával és az angol polgári forradalom eseményeivel. Nagy hatással volt rá Descartes filozófiája, ennek hatására írta meg 1653-ban legjelentősebb művét, a Magyar Encyclopaedia-t, amelyet Magyarországon fejezett be. Ez volt az első magyar nyelvű tudománytár, amely nagyrészben külföldi filozófusok munkájának fordításával és tömörítésével készült. A lexikon társadalomtudományokkal, teológiával, ismeretelmélettel, logikával, matematikával, természettudományokkal és technikával foglalkozik.

Apáczai – öt évi távollét után – 1653-ban visszatért Erdélybe, és a gyulafehérvári kollégiumban a poétikai osztály tanára lett.

További műveinek – Magyar Logikátska, Tanács, De studio sapientiae, De summa scholarum necessitate – fő témája is a nevelés- és oktatásügy.

1655-ben elveszítette a gyulafehérvári kollégiumban munkáját, s helyzete válságossá vált, mert II. Rákóczi György fejedelem eltiltotta tanítói munkájától. Lorántffy Zsuzsanna és Kereszturi Pál támogatásának köszönhetően azonban 1656-ban ismét munkába állhatott. Az elhanyagolt kolozsvári triviális iskolában dolgozott, s Rákóczi bukása után magas szintűvé fejlesztette.

Bírálta az erdélyi művelődési viszonyokat, a papságra áhító tanítókat, az iskolákat elhanyagoló papokat. Egységes nemzeti iskolarendszer létrehozását, anyanyelven tanító alsó iskolák és a kor színvonalán álló egyetemi oktatás kiépítését szorgalmazta.

Ebben az emberfeletti erőfeszítésben emésztődött fel munkaereje. 1659 szilveszterén halt meg „szárazbetegségben”.